نگرانیهای کاهش تماشاگران سینما که همزمان با استقبال کم مخاطبان از فیلمهای اکران نوروزی آغاز شده بود، با پیش رفتن در فصل بهار، فرا رسیدن تابستان و برگزاری جامجهانی شکل جدیتری به خود میگیرد.
به گزارش خبرآنلاین، فروش فیلمهای سینمایی در نوروز امسال بنا به دلایلی که هیچگاه به طور روشن اعلام نشد، اما مهمترین آن افزایش قیمت بلیتهای سینما و در اصل نامناسب بودن فیلمها عنوان شد، تفاوت عمده و شاخصی با فروش نوروز سال گذشته داشت.
انتظار میرفت سینمای ایران بهار خوبی را شروع کند، اما نه اکران دو فیلم توقیفی «به رنگ ارغوان» و «تسویه حساب» توانست این شرایط را به وجود آورد نه نمایش عمومی اثر تامل برانگیزی چون «هیچ» و نه شرگردهای معمول جذب تماشاگر در فیلمی همچون «سلام بر عشق».
در این شرایط جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران و سینماگران در سال 1389 برای توجیه فروش نامناسب فیلمها در نوروز امسال اظهار داشت اگر فروش «اخراجیها2» را فروشی معمول همانند دیگر کارهای نوروز سال 88 بدانیم، فروش نوروز امسال بیشتر از سال گذشته است و هیچ جایی برای نگرانی نیست.
اما این نگرانی در درون سینماگرانی که فیلمهای خود را راهی اکران میکنند وجود دارد.
سرتیپی: اجرای طرح اذان تا اذان قطعی است
علیرضا سرتیپی مدیر شرکت پخش فیلم فیلمیران با اعلام این خبر که اجرای طرح اذان تا اذان در ایام ماه مبارک رمضان قطعی است اظهار امیداوری کرد برگزاری جامجهانی کمترین تاثیر را در جریان اکران فیلمهای سینمایی داشته باشد.
سرتیپی درباره وضعیت اکران فیلمهای سینمایی در فصل تابستان اظهار داشت: «تاثیر جامجهانی بر جریان اکران فیلمهای سینمایی امری اجتنابناپذیر است هرچند که به هیچ عنوان دوست نداریم شاهد تاثیر منفی بازیهای فوتبال بر اکران باشیم اما به دلیل داشتن بدنه نحیف سینما هر اتفاقی همچون جام جهانی و مسائلی از این دست تاثیر منفی بر اکران میگذارد.»
او راهکار خود را برای رهایی از این شرایط و وارد شدن کمترین میزان آسیبها به سینما در جریان برگزاری جام جهانی چنین مطرح کرد: «پخش گسترده تبلیغات فیلمهای سینمایی در جریان برگزاری جام جهانی از تلویزیون میتواند وضعیت را به نفع سینما تغییر دهد. باید هماهنگیهای لازم در این زمینه با مسئولان صداوسیما انجام شود تا سینما کمترین آسیب را در جریان جامجهانی ببیند.»
سرتیپی درباره وضعیت فروش فیلمهای سینمایی از ابتدای سال تاکنون نیز به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه امسال هرچه جلوتر رفتیم، شاهد جریانی خلاف انتظارمان در مورد اکران فیلمهای سینمایی بودیم. توقع ما از فروش فیلمها و میزان استقبال تماشاگران چیزی غیر از اینها بوده اما عملاً با وضعیتی دور از انتظار روبرو شدیم.»
او دلایل این وضعیت را چنین برشمرد: «دلایل مختلفی در این زمینه دخیل است، از گران شدن قیمت بلیتهای سینمای تا نوع فیلمها و وضعیت زندگی مردم همگی در شرایطی که امروز برای سینما وجود دارد، دخیل بودهاند.»
سرتیپی با اشاره به قطعی شدن اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان گفت: «خوشبختانه به واسطه هماهنگیهایی که صورت گرفته، امسال هم در ماه مبارک رمضان طرح اذان تا اذان اجرا میشود و همین مسئله موجب رونق گرفتن سینمای ایران میشود. سال گذشته نیز شاهد اجرای آن بودیم که نتایج خوبی را به همراه داشت.»
مدیر شرکت فیلمیران با ابراز نگرانی از وضعیت سینما در تابستان سال 1389، خواستار برنامهریزیهای درست در این زمینه برای کمتر شدن آسیبهای سینما شد.
ساداتیان: سینما تحت تاثیر حوادث جنبی است
سیدجمال ساداتیان در فصل تابستان فیلم سینمایی «هفت دقیقه تا پاییز» به کارگردانی علیرضا امینی را روی پرده خواهد داشت و معتقد است اکران فیلمها در این مقطع تحتتاثیر حاشیههای جامجهانی، امتحانات و مسائلی از این دست قرار خواهد گرفت.
این تهیهکننده سینما درباره وضعیت اکران فیلم خود در فصل تابستان به خبرنگار ما گفت: «هفت دقیقه تا پاییز» در 24 سینما از روز 26 خرداد ماه روی پرده خواهد رفت. اما این مقطع با برگزاری امتحانات دانشگاهها و بعد از آن جام جهانی همزمان خواهد بود که نمیتوان تاثیر این جریانات را روی روند فروش فیلم نادیده گرفت.»
او با اشاره به ویژگیهای فیلم خود گفت: «فیلم ما کاری خانوادگی است که میتواند در فصل تابستان با استقبال و توجه خانوادهها روبرو شود اما تجربه در این سالها نشان داده در مقاطعی که جامجهانی برگزارمیشود فیلمها نمیتوانند روند معمولی را برای نمایش طی کنند و در جریان اکران با مشکلاتی مواجه میشوند که امیدوارم چندان فیلم ما را تحتتاثیر قرار ندهد.»
اشرفی: هماهنگی سینما با ماه رمضان ضروری است
محمد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان را عامل جذب مخاطب در این ایام دانست.
او که سال گذشته نیز در جریان اجرای این طرح بوده ارزیابی خود را از وضعیت سینما در ماه مبارک رمضان سال گذشته در گفتوگویی با مهر چنین بیان کرد: «طرح سال پیش با همکاری و حسن نظر دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد و نیروی انتظامی برگزار شد و نتیجه آن استقبال مردم از فیلمها و رونق گرفتن سالنهای سینما در این ماه مبارک بود، موفقیتهای این طرح باعث شد اهالی سینما امسال هم انتظار اجرای طرح اذان تا اذان را داشته باشند.»
او ادامه داد: «ماه رمضان ماهی فرهنگی است و میتوان مناسب با فضای معنوی این ماه برای اوقات فراغت مردم برنامهریزی کرد، سالها است تلویزیون با برنامههای متنوع و مختلفی که در این ماه روی آنتن میفرستد حال و هوایی خاص در ساعتهای بعد از افطار به وجود میآورد سینما هم این امکان را دارد و باید از آن استفاده کرد.»
اشرفی همچنین راهکاری برای استفاده بهتر از فرصت اکران در ماه رمضان عنوان کرد: «انتخاب فیلمهای مناسب با این ماه، زمانبندی درست و برنامهریزیهای متنوع میتواند باعث رونق دادن به سالنهای سینما در ماه رمضان شود. با استفاده از تجربههای موفق سال قبل میتوان فضایی به وجود آورد که اکران ماه رمضان در همه دورهها با استقبال مواجه شود.»
سینما با بلیت نیمبها
طرح فروش بلیتها به صورت نیمبها از سال 1382 با هدف رونق دادن به گیشه در روزهای شنبه که معمولاً با کمترین میزان تماشاگران مواجه میشد آغاز شد و در ادامه با استقبال گسترده تماشاگران از این طرح و تصور اینکه سینماها در روزهای شنبه مخاطبان خود را یافته روز فروش بلیتهای نیمبها تغییر کرد.
با انتقال روز فروش بلیتهای نیمبها به سهشنبه، سینما در این روزها نیز با حجم بالایی از مراجعان روبرو شدند اما در عمل تعداد تماشاگران روز شنبه بسیار کاهش پیدا کرد.
در این شرایط و در مقطعی که سینمای ایران با بحران جدی مخاطب دست و پنجه نرم میکند مسئولان شورای صنفی نمایش به این فکر افتادهاند که روزهای فروش بلیت نیمبها را به دو روز برسانند. هنوز تصمیم گیری قطعی در این زمینه اتفاق نیافتده، اما در صورت تصویب این پیشنهاد بلیت سینماها در دو روز شنبه و سهشنبه به صورت نیمبها فروخته خواهد شد تا به شکلی آشتی میان تماشاگران و سالنهای سینما به وجود آید، اگرچه همچنان سایه جام جهانی بر سر اکران تابستان سنگینی می کند.
No comments:
Post a Comment