Powered By Blogger

Friday, July 16, 2010

جشنواره لوكارنو جوان می شود



جشنواره بین المللی فیلم لوكارنوی سوئیس اسامی فیلم های بخش مسابقه منتخب سوئیس روند خود را اعلام كرد و امسال ۱۸ فیلم از كشورهای مختلف جهان برای دریافت پلنگ های طلایی و نقره ای و برنزی جشنواره با یكدیگر رقابت می كنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، حضور كم رنگ محصولات آمریكایی و تعداد زیادی فیلم های فرانسوی در این بخش از جمله نكاتی است كه مورد توجه منتقدان در رسانه های گروهی قرار گرفته است.
كشور فرانسه با چهار فیلم مستقل و محصول مشترك با كشورهای دیگر، بیشترین تعداد فیلم را در بخش مسابقه امسال جشنواره لوكارنو دارد.
آلمان،رومانی و چین هم از كشورهای دیگری هستند كه با بیش از یك فیلم در این بخش حضور دارند.
سهم سوئیس در بخش مسابقه دو فیلم است.تركیه و قبرس هم با یك محصول مشترك در بخش مسابقه شركت كرده اند.
جشنواره لوكارنو امسال حداقل۴۰ فیلم را به نمایش عمومی می گذارد كه اولین نمایش بین المللی خود را در این جشنواره دارند. نیمی از این فیلم ها توسط فیلم سازان تازه وارد كارگردانی شده است.
رسانه های گروهی و منتقدان سینمایی اهمیت بسیار زیادی برای جشنواره امسال لوكارنو قائل هستند زیرا اولین دوره آن است كه تحت مدیریت «اولیور پره»برگزار می شود.
پره قبل از این مدیر بخش دو هفته كارگردانان جشنواره فیلم كن بود. او می گوید هدفش این است كه جشنواره لوكارنو را به صورت محلی برای كشف استعدادهای جدید درآورد و توجه ویژه ای به فیلم سازان جوان و تازه كار نشان دهد.
منتقدان عقیده دارند وی می تواند هدف خود را با موفقیت به انجام برساند.
جشنواره لوكارنو كه یازده روز ادامه خواهد داشت، روز ۴ آگوست با فیلم فرانسوی «آئو فاند دس بویس» ساخته «بنیوت ژاكوت»افتتاح می شود.

Thursday, July 15, 2010

امنیت رومن پولانسكی تنها در فرانسه، لهستان و سوئیس تضمین شد

امن ترین مكان برای رومن پولانسكی زادگاهش یعنی فرانسه و كشورهایی چون لهستان و سوئیس است.
در پی مخالفت دولت سوییس با استرداد رومن پولانسكی، سینماگر سرشناس ۷۵ ساله به آمریكا وی از حصر خانگی رهایی یافت.
اینترپل حضور رومن پولانسكی را به دلیل اتهام وی مبنی بر برقراری رابطه نامشروع با یك دختر ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ در ۱۸۸ كشور مشروط اعلام كرد.
به گزارش آسوشیتدپرس،
جورجس كیج من، وكیل پولانسكی در مورد وقایع اخیر گفت: وضعیت كنونی پولانسكی مانند سال گذشته است. او آزاد است تا به كشورهای سوئیس ، فرانسه، لهستان و تمام كشورهایی كه با ایالات متحده آمریكا قرارداد استرداد مجرم ندارند سفر كند.
با این حال جنجالی كه پرونده ی وی برپا كرد و برای حضور وی در برخی از كشورها محدودیت به وجود آورد، برنامه های آینده این كارگردان معروف را به مخاطره انداخته است.
اكثر كشورهای اروپایی برای رد و بدل كردن مجرمان و زندانیان با واشنگتن قرارداد دارند اما پولانسكی از سال ۱۹۷۸ پس از این كه از ایالات متحده گریخت، سفرهای زیادی به كشورهای مختلف اروپایی داشت. وی آخرین فیلم خود را سال گذشته با نام "The Ghost Writer" در آلمان جلوی دوربین برد و پیش از این كه در ماه سپتامبر در سوئیس دستگیر شود و به اتریش سفر كرد.
دولت سوئیس روز سه شنبه برخلاف درخواست ایالات متحده مبنی بر استرداد پولانسكی برای محاكمه وی را آزاد كرد. این در حالی است كه دادستانان لس آنجلس و مقامات قضایی واشنگتن اعلام كردند كه پیگیر این پرونده خواهند بود.
كیج من در این باره گفت كه موكلش از این تصمیم خوشحال است.
وكیل پولانسكی با اشاره به قانون اینترپل درباره موكلش گفت: چند روز به او فرصت دهید تا نفس بكشد.
سامانات گیمر، دختر ۱۳ ساله ای هم اكنون زنی ۴۷ ساله است. وی در نامه ای كه به لس آنجلس تایمز نوشت گفت كه رسیدگی به این پرونده باید ۳۳ سال پیش انجام می گرفت.
گیمر رضایت خود را از مختومه اعلام كردن پرونده پولانسكی ابراز كرد و گفت: از ابتدا همین را می خواستم.
رومن پولانسكی خالق آثاری چون "بچه رزماری"، "محله چینی ها" و "پیانیست" پس از گریختن از آمریكا در تاریخ یكم فوریه سال ۱۹۷۸ مقیم فرانسه شد علاوه بر این كشور سوئیس در سال ۲۰۰۶ به وی اجازه داد تا خانه ای برای خود تهیه كند و مدت زیادی را در این كشور سپری كرد.
این كارگردان نامی برنده اسكار جزو معدود افرادی بود كه توانست از بازداشت و تبعید اجباری یهودیان نجات یابد.
مادر پولانسكی در آشووتیز جان خود را از دست داد. اما حوادث پس از آن نامعلوم است. ایتالیا سوابق طولانی مدت در همكاری با مقامات آمریكایی دارد و احتمال همكاری این كشور درخواست ایالات متحده مبنی بر دستگیری پولانسكی و بازگرداندن وی به این كشور، بعید نیست. اما همكاری های این دو كشور به منظور رد و بدل كردن مجرمان محدود به جرایمی است كه حكم آن ها اعدام است؛ بنابراین پرونده پولانسكی با این شرایط قابل چشم پوشی است.
حال سوالی كه در این جا مطرح می شود این است كه آیا پولانسكی می تواند در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا كند یا نه؟ كشور انگلستان نیز براساس همكاری ها و روابط خود با ایالات متحده در زمینه استرداد مجرمان اعلام كرد كه برای محقق شدن درخواست مقامات آمریكایی كمك می كند.
رومن پولانسكی در سال ۲۰۰۵ از روزنامه "ونیتی فر" برای اتهامی كه به وی وارد كردند، شكایت كرد.
كشور آلمان نیز باوجود قرارداد استرداد مجرم با ایالات متحده روز سه شنبه اعلام كرد كه مانع از بازگرداندن پولانسكی به آمریكا شد.
پولانسكی پس از محاكمه ۴۲ روز در زندانی در ایالت كالیفرنیا زندانی شد اما قبل از جلسه پایانی این محاكمه از زندان گریخت و سپس از آمریكا خارج شد.
وی در سپتامبر سال گذشته در فرودگاه شهر زوریخ بازداشت شد اما حالا امنیت وی توسط دولت سوئیس تضمین شده است.
با شرایط موجود سرنوشت برنامه های آینده پولانسكی نامشخص است، اما نزدیكان وی اعلام كرده اند كه پولانسكی به دنبال ساخت فیلمی به نام "خدای كشتار" است هم چنین حضور وی روز یكشنبه در جشنواره مونتروكس جاز سوئیس محتمل است.

Tuesday, July 13, 2010

راسل براند در نقش «آرتور» مقابل دوربین رفت

راسل براند در پروژه سینمایی «آرتور» مقابل دوربین رفت 

«جیسون وینر» کارگردانی سری جدید فیلم «آرتور» را پذیرفته است. «راسل براند» در حالی نقش اصلی این فیلم را برعهده دارد كه در نسخه اصلی این فیلم که سال ۱۹۸۱ میلادی ساخته شد، «دادلی مور» ایفاگر نقش «آرتور» بود.
به گزارش كامینگ سون، این فیلم بخش هایی از زندگی جوانی به نام آرتور را روایت می كند، او تنها در صورتی ارثیه بزرگ خانواده اش را به دست می آورد که با دختری که انتخاب خانواده اش است، ازدواج کند.
داستان از زمانی آغاز می شود که وی به دختری از طبقه کارگر علاقه مند می شود و مجبور است میان عشق و ارثیه خانوادگی یکی را انتخاب کند.
براساس این گزارش؛ «پیتر بینهام» فیلمنامه این اثر را که ژانری درام و رمانتیک دارد، نوشته است.
«وینر» که تاکنون ۱۰ قسمت از اپیزود اول مجموعه «خانواده جدید» را کارگردانی کرده است، اخیرا جایزه بهترین کارگردان انجمن کارگردانان آمریکا را در بخش ساخت سریالهای تلویزیونی دریافت کرده است.
«دیم هلن میرن» بازیگر انگلیسی است، او یک بار برنده جایزه اسکار سه جایزه گلدن گلوب و چهار جایزه امی اواردز در طول حرفه بازیگری خود شده است.
وی همچنین دو بار بهترین بازیگر جشنواره كن و یك بار بهترین بازیگر جشنواره ونیز، تورنتوف سانتا باربارا و ونكوور شده است.