Powered By Blogger

Tuesday, June 8, 2010

اکران سینما در آفساید جام​جهانی

نگرانی​های کاهش تماشاگران سینما که همزمان با استقبال کم مخاطبان از فیلم​های اکران نوروزی آغاز شده بود، با پیش رفتن در فصل بهار، فرا رسیدن تابستان و برگزاری جام​جهانی شکل جدی​تری به خود می​گیرد.




به گزارش خبرآنلاین، فروش فیلم​های سینمایی در نوروز امسال بنا به دلایلی که هیچ​گاه به طور روشن اعلام نشد، اما مهمترین آن افزایش قیمت بلیت​های سینما و در اصل نامناسب بودن فیلم​ها عنوان شد،​ تفاوت عمده و شاخصی با فروش نوروز سال گذشته داشت.



انتظار می‌رفت سینمای ایران بهار خوبی را شروع کند، اما نه اکران دو فیلم توقیفی «به رنگ ارغوان» و «تسویه حساب» توانست این شرایط را به وجود آورد نه نمایش عمومی اثر تامل برانگیزی چون «هیچ» و نه شرگرد​های معمول جذب تماشاگر در فیلمی همچون «سلام بر عشق».



در این شرایط جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران و سینماگران در سال 1389 برای توجیه فروش نامناسب فیلم​ها در نوروز امسال اظهار داشت اگر فروش «اخراجی​ها2» را فروشی معمول همانند دیگر کارهای نوروز سال 88 بدانیم، فروش نوروز امسال بیشتر از سال گذشته است و هیچ جایی برای نگرانی نیست.



اما این نگرانی در درون سینماگرانی که فیلم​های خود را راهی اکران می​کنند وجود دارد.



سرتیپی: اجرای طرح اذان تا اذان قطعی است

علیرضا سرتیپی مدیر شرکت پخش فیلم فیلمیران با اعلام این خبر که اجرای طرح اذان تا اذان در ایام ماه مبارک رمضان قطعی است اظهار امیداوری کرد برگزاری جام​جهانی کمترین تاثیر را در جریان اکران فیلم​های سینمایی داشته باشد.



سرتیپی درباره وضعیت اکران فیلم​های سینمایی در فصل تابستان اظهار داشت:​ «تاثیر جام​جهانی بر جریان اکران فیلم​های سینمایی امری اجتناب​ناپذیر است هرچند که به هیچ عنوان دوست نداریم شاهد تاثیر منفی بازی​های فوتبال بر اکران باشیم اما به دلیل داشتن بدنه نحیف سینما هر اتفاقی همچون جام جهانی و مسائلی از این دست تاثیر منفی بر اکران می​گذارد.»



او راهکار خود را برای رهایی از این شرایط و وارد شدن کمترین میزان آسیب​ها به سینما در جریان برگزاری جام جهانی چنین مطرح کرد:​ «پخش گسترده تبلیغات فیلم​های سینمایی در جریان برگزاری جام جهانی از تلویزیون می​تواند وضعیت را به نفع سینما تغییر دهد. باید هماهنگی​های لازم در این زمینه با مسئولان صداوسیما انجام شود تا سینما کمترین آسیب را در جریان جام​جهانی ببیند.»



سرتیپی درباره وضعیت فروش فیلم​های سینمایی از ابتدای سال تاکنون نیز به خبرنگار ما گفت: «متاسفانه امسال هرچه جلوتر رفتیم،​ شاهد جریانی خلاف انتظارمان در مورد اکران فیلم​های سینمایی بودیم. توقع ما از فروش فیلم​ها و میزان استقبال تماشاگران چیزی غیر از این​ها بوده اما عملاً با وضعیتی دور از انتظار روبرو شدیم.»



او دلایل این وضعیت را چنین برشمرد: «دلایل مختلفی در این زمینه دخیل است،​ از گران شدن قیمت بلیت​های سینمای تا نوع فیلم​ها و وضعیت زندگی مردم همگی در شرایطی که امروز برای سینما وجود دارد، دخیل بوده​اند.»



سرتیپی با اشاره به قطعی شدن اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان گفت:​ «خوشبختانه به واسطه هماهنگی​هایی که صورت گرفته، امسال هم در ماه مبارک رمضان طرح اذان تا اذان اجرا می​شود و همین مسئله موجب رونق گرفتن سینمای ایران می​شود. سال گذشته نیز شاهد اجرای آن بودیم که نتایج خوبی را به همراه داشت.»



مدیر شرکت فیلمیران با ابراز نگرانی از وضعیت سینما در تابستان سال 1389، خواستار برنامه​ریزی​های درست در این زمینه برای کمتر شدن آسیب​های سینما شد.



ساداتیان: سینما تحت تاثیر حوادث جنبی است

سیدجمال ساداتیان در فصل تابستان فیلم سینمایی «هفت دقیقه تا پاییز» به کارگردانی علیرضا امینی را روی پرده خواهد داشت و معتقد است اکران فیلم​ها در این مقطع تحت​تاثیر حاشیه​های جام​جهانی، امتحانات و مسائلی از این دست قرار خواهد گرفت.



این تهیه​کننده سینما درباره وضعیت اکران فیلم خود در فصل تابستان به خبرنگار ما گفت:​ «هفت دقیقه تا پاییز» در 24 سینما از روز 26 خرداد ماه روی پرده خواهد رفت. اما این مقطع با برگزاری امتحانات دانشگاه​ها و بعد از آن جام جهانی همزمان خواهد بود که نمی​توان تاثیر این جریانات را روی روند فروش فیلم نادیده گرفت.»



او با اشاره به ویژگی​های فیلم خود گفت: «فیلم ما کاری خانوادگی است که می​تواند در فصل تابستان با استقبال و توجه خانواده​ها روبرو شود اما تجربه در این سال​ها نشان داده در مقاطعی که جام​جهانی برگزارمی​شود فیلم​ها نمی​توانند روند معمولی را برای نمایش طی کنند و در جریان اکران با مشکلاتی مواجه می​شوند که امیدوارم چندان فیلم ما را تحت​تاثیر قرار ندهد.»



اشرفی: هماهنگی سینما با ماه رمضان ضروری است

محمد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران اجرای طرح اذان تا اذان در ماه مبارک رمضان را عامل جذب مخاطب در این ایام دانست.



او که سال گذشته نیز در جریان اجرای این طرح بوده ارزیابی خود را از وضعیت سینما در ماه مبارک رمضان سال گذشته در گفت​و​گویی با مهر چنین بیان کرد: «طرح سال پیش با همکاری و حسن نظر دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد و نیروی انتظامی برگزار شد و نتیجه آن استقبال مردم از فیلمها و رونق گرفتن سالن​های سینما در این ماه مبارک بود، موفقیتهای این طرح باعث شد اهالی سینما امسال هم انتظار اجرای طرح اذان تا اذان را داشته باشند.»



او ادامه داد:​ «ماه رمضان ماهی فرهنگی است و می‌توان مناسب با فضای معنوی این ماه برای اوقات فراغت مردم برنامه‌ریزی کرد، سالها است تلویزیون با برنامه‌های متنوع و مختلفی که در این ماه روی آنتن می‌فرستد حال و هوایی خاص در ساعتهای بعد از افطار به وجود می‌آورد سینما هم این امکان را دارد و باید از آن استفاده کرد.»



اشرفی همچنین راهکاری برای استفاده بهتر از فرصت اکران در ماه رمضان عنوان کرد: «انتخاب فیلم​های مناسب با این ماه، زمانبندی درست و برنامه‌ریزی‌های متنوع می‌تواند باعث رونق دادن به سالنهای سینما در ماه رمضان شود. با استفاده از تجربه‌های موفق سال قبل می‌توان فضایی به وجود آورد که اکران ماه رمضان در همه دوره‌ها با استقبال مواجه شود.»



سینما با بلیت نیم​بها

طرح فروش بلیت​ها به صورت نیم​بها از سال 1382 با هدف رونق دادن به گیشه در روزهای شنبه که معمولاً​ با کمترین میزان تماشاگران مواجه می​شد آغاز شد و در ادامه با استقبال گسترده تماشاگران از این طرح و تصور اینکه سینماها در روزهای شنبه مخاطبان خود را یافته روز فروش بلیت​های نیم​بها تغییر کرد.



با انتقال روز فروش بلیت​های نیم​بها به سه​شنبه، سینما در این روزها نیز با حجم بالایی از مراجعان روبرو شدند اما در عمل تعداد تماشاگران روز شنبه بسیار کاهش پیدا کرد.



در این شرایط و در مقطعی که سینمای ایران با بحران جدی مخاطب دست و پنجه نرم می​کند مسئولان شورای صنفی نمایش به این فکر افتاده​اند که روزهای فروش بلیت​ نیم​بها را به دو روز برسانند. هنوز تصمیم گیری قطعی در این زمینه اتفاق نیافتده، اما در صورت تصویب این پیشنهاد بلیت سینماها در دو روز شنبه و سه​شنبه به صورت نیم​بها فروخته خواهد شد تا به شکلی آشتی میان تماشاگران و سالن​های سینما به وجود آید، اگرچه همچنان سایه جام جهانی بر سر اکران تابستان سنگینی می کند.