Powered By Blogger

Saturday, May 8, 2010

نقد فیلم درباره الی

این نقد در شماره ۳۹۶ مجله فیلم منتشر شده است


اصغر فرهادی از «چهارشنبه سوری»، به روایت زندگی آدمهای تکنوکرات طبقه متوسط رو به بالای اجتماع روی آورده است. طبقه متوسط تعریفی وسیع و گشاده دستانه دارد ولی کاراکترهای فیلم فرهادی آدمهایی هستند که مهمترین دغدغه هایشان از نیازهای بدوی فردی و مدنی فراتر رفته و درگیر پیچیدگی ها و ناهمخوانی های اخلاقی اند. آدمهایی که در دوران گذار بسیار کشدار جامعه از سنت به مدرنیته نه گرفتار غم آب و نان اند و نه تردیدهای بنیادین ذهنی در باورها و رفتارهای سنتی شان به وجود آمده که بشود آنها را دگراندیش و مسامحه گر( بخوانید سکولار و لیبرال) نامید بلکه عمیقا و به طور ناخودآگاه درگیر فرآیند بورژوا شدن اند و رفته رفته ویژگی های خرده بوژوازی را شکل می دهند و آن را به عنوان یک زیرگروه شاخص در میان طبقه متوسط تحکیم می کنند. دلایل احتمالی این تغییر رویکرد پس از دو فیلم «رقص در غبار» و «شهر زیبا» که به زندگی حاشیه نشین های جامعه  اختصاص داشتند هرچند به خوبی قابل بررسی است ولی موضوع این نوشته نیست.
فرهادی شگرد دراماتیک مشخصی را در چند فیلمنامه اخیرش به کار بسته است. او در «چهارشنبه سوری»، «دایره زنگی» و همین «درباره الی» پس از آشناسازی مخاطب با ویژگی ها و روابط میان شخصیت های قصه، برگ برنده اش را رو می کند، ورق را بر می گرداند تا مخاطب را غافلگیر کند و به او رودست بزند و داوری اش را به چالش بکشاند. در چهار شنبه سوری با افشای یک واقعیت، سوی خیر و شر داستان جا به جا می شد ولی پرداخت خام این ایده به جای اینکه به نقطه قوت داستان بدل شود به دلیل تکراری ، قابل پیش بینی بودن و به دوش کشیدن همه بار درام، به نقطه ضعف مهم آن فیلم تبدیل شده بود، اتکای بیش از حد یک روایت مدرن به یک دستمایه غیر بدیع و بارها به کار رفته، بنای کلی اثر را متزلزل ساخته بود. در «دایره زنگی» این نقطه عطف به پایان فیلم منتقل شده بود و چرخش ناگهانی پایانی و برملا شدن قضیه دخترک به ظاهر معصوم، درک و تفسیری تازه و کاملا دیگرگون از مناسبات داستان به دست می داد. به نظر می رسد که فرهادی به دلیل قناعت و اتکای بیش از حد به تاثیرگذاری چرخش های دراماتیک روایتش در هر دوی این فیلمنامه ها به رودست زدن به بیننده بسنده کرده بود و مصالح چندانی برای یک روایت چند لایه و تعمیم پذیر فراهم نیاورده بود در چهار شنبه سوری از عناصر اساسی یک درام و در دایره زنگی از موقعیت های کمیک ناب و جذاب خبر چندانی نیست. عدم تمایل برای دیدن دوباره چنین فیلمهایی که بنای خود را بر رودست زدن گذاشته اند شاهدی بر توقف این فیلم ها در یک نگاه محدود و سطحی نگرانه است. از این نظر «درباره الی» نقطه تکاملی برای فرهادی محسوب می شود. فرهادی این بار این شگرد چرخش دراماتیک را نه به عنوان یک دستمایه اصلی که به عنوان یک عنصر فرعی به کار گرفته و همزمان با چرخش چند باره قضاوت شخصیت های فیلم درخصوص الی، تماشاگر نیز تردیدهای بنیادینی را تجربه می کند. فرهادی نشانه های درستی از روان شناسی آدمهای فیلمش در مواجهه با بحران به دست می دهد. آنها در مواجهه با غیاب و فقدان الی همه مکانیسم های دفاعی و مقابله ای ممکن را به کار می بندند. ابتدا تلاش می کنند تا راه گریزی برای انکار مرگ او بیابند ، در اینجا ساک دستی الی به عنوان نشانه ای که می تواند رفتن بی خبر او را توجیه کند و تماشاگر را با کورسوی امید شخصیت های فیلم همراه کند به خوبی به کار گرفته شده و با آفرینش تعلیق و ویران کردن آخرین دستاویز انکار مرگ الی درک پدیده مرگ به معنای فقدان بازگشت ناپذیر به خوبی تشدید می شود و خلاء حضور یک انسان پررنگ تر می گردد. این ساک در فصل ماقبل پایانی هم در ماشین علیرضا ( نامزد الی) نقش مهمی ایفا می کند و به  نماد امیدوارانه ای از حضور تبدیل می شود که به آن نیز خواهم پرداخت. در ادامه، مکانیزم  همدلی برای دفع گناه شکل می گیرد، آدمهای توی فیلم نسبت به فقدان الی، واکنش نشان می دهند و ابراز همدلی می کنند ولی خود را در این رخداد بی تقصیر می دانند، سپس برای به آرامش رساندن خود به مکانیسم دلیل تراشی(Rationalization) روی می آورند. تاکید بر نقش تقدیر و باور های عامیانه ای همچون خواب بد دیدن که در گفتگوی منوچهر و همسرش  در پرسه گردی شان با اتوموبیل مشهود است جز تلاش آنها برای رهایی از احساس گناه، ریشه های طبقاتی خرده بورژواهای برخاسته از سنت را که پیشتر ذکر کردم به خوبی برجسته می سازد، با آشکار شدن واقعیت زندگی شخصی الی ، اجتماع حاضر در فیلم به تقبیح او روی می آورند و فاصله گذاری طبقاتی میان خود و الی را بیش از پیش موکد می کنند. حرف های امیر(همسر سپیده) و تاکیدهای چندباره اش بر تفاوت های آشکار بینش و نگاه نامزد الی با خود آنها و خطرناک بودن این تفاوت ها، این دره میان خودی / غیر خودی را عمیق  و غیر قابل انکار نشان می دهد.
الی ناسازه است. غیاب ناگهانی الی کاتالیزوری برای پلاریزه کردن متن و تفکیک قطب اجتماعی او و خرده بورژواهاست. ورود ناسازه یه یک اجتماع همگن حتی در صورت عدم وقوع این رخداد اساسی تفاوت ها را پررنگ می کند. این چینش ها در روایت های فرهادی شالوده ساز و غیر قابل انکار است و ابدا تصادفی نیست. در چهارشنبه سوری شخصیت روحی با بازی عالی ترانه علیدوستی ناسازه است و این در ترکیب و قواره کاراکتر او تا تمام ویژگی های شخصی و ریشه ای اش آشکار است. در آن فیلم ورود او به یک اجتماع کوچک آپارتمانی و تضادهای اساسی اش با آدمهای آن اجتماع، کنش آفرین می شود. در دایره زنگی هم محمد( صابر ابر) وشیرین( باران کوثری)  در میان اهالی آن آپارتمان ناسازه بودند و فیلم با نشان دادن طبقه و زندگی محمد بر تفاوت های اساسی اقتصادی و باورمندانه طبقه او و ساکنان آن آپارتمان تاکید می کرد. در «درباره الی» دنیای فیلم محدود و خودبسنده است و فرهادی تنها از طریق برخی دیالوگها و برخی نشانه ها ذهن مخاطب را به آفرینش و تصور گوشه های نادیده داستان سوق می دهد. شاید حالا بهتر توانسته باشم چند لایه گی درباره الی را در برابر نگاه تخت دو فیلم پیشتر نام برده شرح دهم ولی هنوز تمام نشده …
عنصر اساسی ابهام که که بن مایه اصلی روایت «درباره الی» را شکل داده چنان در تار و پود دنیای فیلم تنیده شده که دیگر نمی توان به نشانه های بیرونی اعتماد و یقینی داشت. فرهادی همه اجزای اثر را بر پایه عدم قطعیت بنا نهاده و اساسا دنیای فیلم به تفسیرهای مطلق و یکتا راه نمی دهد. نقطه عزیمت این رویکرد گزینش نبوغ آمیز نام فیلم است. وقتی فیلم فرهادی در مراحل پیش تولید بود چیزی که حتی بیش از ترکیب بازیگران فیلم جلب توجه می کرد نام فیلم بود. الی می تواند مخفف نامهای زیادی باشد ( الهام،الناز،الهه،الدار،الیکا،المیرا،الینا،الیزا،الیسا، و …) که خاستگاه اجتماعی و بینش پنهان در  پشت این نام ها تفاوت های معنادار و قابل توجهی با یکدیگر دارند، مثلا نشانه شناسی نام های الیزا و الهه از نظر خاستگاه روان شناختی و جامعه شناسانه  ما را به ریشه های طبقاتی جالب توجهی می رساند . قصدم بازی با نام ها نیست. درباره الی با همه کاستی هایش که به آنها نیز خواهم پرداخت اثر چند لایه ای است. از همین نام ها  و نشانه ها گرفته تا خطوط چندگانه بازخوانی اثر ، بسنده نکردن فرهادی به دستمایه فرسوده رودست زدن ، گسترش ابهام به همه اجزای اثر همه و همه درباره الی را اثری در خور اعتنا ساخته اند. نمونه خوب رویکرد فرهادی به ابهام در فصل رویارویی نامزد الی با جسد به چشم می خورد. در اینجا ما به درستی در موقعیت نگاه غیر قاطعانه قرار می گیریم. در فیلم زیر شن ( فرانسوا ازون) که به گمانم فیلم فرهادی بیش از هر فیلمی به آن شباهت دارد( حتی اگر او حتی نام این فیلم را نشنیده باشد) سکانس مشابهی هست که در آنجا فیلمساز برای به اوج رساندن ابهام، ما را از دیدن جسد محروم می کند. در اینجا فرهادی با نمایش غیر قاطعانه جسد و واکنش های ناب صابر ابر در نقش علیرضا که قطعا به سادگی به دست نیامده و سپس ذکر زیر لبی او در راه بازگشت و نگاه امیدوارانه اش از آینه  اتوموبیل به ساک بازمانده از الی این ابهام را در حد بالا و قابل قبولی حفظ می کند. می توان به سادگی دل به تفسیری تخت سپرد و همه کشمکش های فیلم را در جستجوی تجسد مادی الی خلاصه کرد ولی روابط نه چندان شفاف و قاطع میان علیرضا و الی ـ که با حضور صابر ابر به شکل دلپذیری متناظر به روابط کاراکتر محمد و شیرین در در فیلم دایره زنگی است و یک جورهایی بازخوانی و احضار آن ها در سطحی دیگر به دنیای متنی دیگر است ـ و تفاوت های بنیادین الی و نامزدش با خرده بورژواهای درون فیلم که با نشانه های متعددی بیان می شود ما را از بسنده کردن به تحلیل های ساده انگارانه باز می دارد و این از ویژگی های یک روایت مدرن قطعیت گریز است. الی گریزپاتر و نایاب تر از آن است که به این سادگی بتوان پیدایش کرد. الی تصویر از دست رفته و مخدوش روزگار ما است.
***

Friday, May 7, 2010

همه چیز درباره پروژه عظیم "روز رستاخیز"

سینمای ما- محمد تاجیک : در حالی که مدتی است فیلمبرداری روز رستاخیز به کار گردانی احمد رضا درویش در سکوت خبری انجام می شود احمدرضا درويش كارگردان این فیلم به تازگی در جریان بازدید مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان از این پروژه خبر داده است که فیلمبرداری این پروژه عظیم شش ماه آینده به پایان می رسد .
احمد رضا درویش افزوده : در حال حاضر‌ به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است كه كار طي شش ماه آينده به پايان برسد. به گفته درویش : بخش‌هايي از اين فيلم در اصفهان و همچنين كشور سوريه فيلمبرداري مي‌شود. درويش اظهار اميدواري کرده است كه فيلم روز رستاخيز براي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر سال جاري آماده شود.

/فیلمی برای تمام جوامع بشری/

احمدرضا درويش كارگردان فيلم پیش از این در دیداری با آیت الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی در صحبتهایی گفته بود : از شاخصه‌هاي پروژه اين است كه عليرغم اين كه از توليدات كشورمان محسوب مي‌شود، اما در واقع به جغرافياي تمامي كشورهاي مسلمان تعلق دارد.

وي ادامه داد: عزم‌مان را براي توليد يك كار بزرگ و در شأن حضرت اباعبدالله(ع) آماده كرده‌ايم و اميدواريم تمامي جوامع بشري با ديدن اين اثر به حقيقت حركت آن حضرت پي‌ببرند.

/آغاز فیلمبرداری درروز اربعین/

چند روز پس از پایان تعطیلات نوروز بود که خبر گزاری ها اعلام کردند فیلمبرداری پروژه سینمایی "روز رستاخیز" در بم ادامه دارد و به زودی گروه برای ادامه کار راهی کویر شهداد در کرمان می شوند.

در همین خبر عنوان شده بود که علاوه بر بازیگران ایرانی از هنرپیشه‌هایی از کشورهای سوریه، کویت، عراق و انگلستان ایفاگر نقش‌های مختلف در فیلم "روز رستاخیز" هستند. در این فیلم بازیگرانی چون، فرهاد قائمیان پوریا پور سرخ بازی می کنند.

فیلمبرداری فیلم روز رستاخیز درواقع از 16 بهمن ماه (اربعین حسینی )در بم اغاز شده بود.

برخی عوامل این پروژه عبارتند از حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری، مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس، محسن موسوی طراح چهره‌پردازی، یدالله نجفی صدابردار و علی قائم مقامی مدیر تولید.

براساس اخباری که پیش از این منتشر شده ،بیش از 60 درصد از فیلمبرداری این فیلم در اطراف شهرستان بم و مابقی آن در شهداد، اصفهان، تهران، شاهرود و کشور سوریه ضبط شده ویامی‌شود. شهرهای مکه، کوفه، دمشق و بخشی از شهرهای مدینه، بصره و نیز دشت کربلا جغرافیای اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

/درباره روز رستاخیز/

«روز رستاخيز» يكي از پروژه‌هاي عظيم سينمايي است كه به كارگرداني احمدرضا درويش روند تحقيقات و نگارش فيلمنامه آن از اواسط توليد «دوئل» در سال 81 آغاز شد.

احمدرضا درويش كه با ساخت دوئل سازنده یکی از پرهزينه‌ترين فيلمهای تاريخ سينما با هزینه ای معادل 5میلیارد تومان بوده است ، پس از سه سال نگارش اين فيلمنامه را به پايان رساند.

روز رستاخيز درباره واقعه عاشورا و قيام امام حسين(ع) است و قصه فيلم براساس گزارش که پیش از این خبرگزاری فارس منتشر کرده به شخصيتي حاشيه‌اي در واقعه عاشورا مربوط است كه در متن حوادث حركت مي‌كند.اين فيلم، از مرگ معاويه تا قيام امام حسين (ع) را روايت خواهد كرد.

در روند توليد اين فيلم، از آنجايي كه سازندگانش با پروژه سنگين و حساسي روبرو بودند، فاز تحقيقات گسترده‌اي فعال شد كه جوانب توليد را از منظرهاي مختلف مورد بررسي قرار داد.

روز رستاخيز به تهيه‌كنندگي نقي‌ عليقلي‌زاده و كارگرداني احمدرضا درويش اوايل فروردين ماه 86 پروانه ساخت گرفت و قرار بود پاييز همین سال وارد مرحله فيلمبرداري شود كه اين امر ميسر نشد و پروانه ساخت آن از سوي اداره نظارت و ارزشيابي تمديد شد.

/حضور بازیگران مطرح خارجی؟/

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که از چند سال قبل حضور بازيگران مطرح عرب در اين پروژه در دستور كار قرار گرفته بود و رايزني‌هايي براي انتخاب بازيگر در دمشق و بيروت صورت گرفت و احمدرضا درويش به همراه عبدالله اسكندري (طراح چهره‌پردازي و مشاور كارگردان) به كشورهاي مذكور سفر كرد.

در روند پيش توليد اين فيلم شايعاتي مبني بر حضور بازيگران خارجي چون عمر شريف و آنتوني هاپكينز منتشر شد و همچنين اخباري در اين باب كه سعيد راد پس از حضور در دوئل مجددا در روز رستاخيز نيز با درويش همكاري مي‌كند، كه توسط سازندگان آن تكذيب شد.

/کاری بسیار حساس ومهم ومورد توجه جهانیان/

اما پیش از آنکه ساخت فیلم روز رستاخیز جدی شود عوامل این فیلم دیداری با نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت آستان قدس رضوي داشتند که دراین ملاقات آيت‌الله واعظ طبسي در جمع عوامل پروژه‌ي سينمايي «روز رستاخيز» احمدرضا درويش در سخنانی گفت: شخصيت جهاني امام حسين(ع) بايد به جوامع بشري شناسانده شود. این فيلم از نظر بازتاب اجتماعي و تأثيرگذاري بر افكار عمومي دنيا مي‌تواند بي‌نظير باشد.

وی ادامه داده بود : پرداختن به شخصيت جهاني حضرت اباعبدالله(ع) مي‌تواند اين اثر را از همه سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي كه در رابطه با پيامبران و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ساخته شده است، متمايز كند.

به گفته آيت‌الله واعظ طبسي : قيام اباعبدالله(ع) بايد از دو جهت در اين پروژه مورد توجه قرار گيرد، يكي نگاه جامع و همه‌جانبه به حركت آن حضرت و فضايل اخلاقي و جهت‌گيري‌هاي قابل توجه سياسي، اجتماعي و فرهنگي و ديگري توجه به رضايت الهي و تسليم بودن در برابر اراده او و عدم ترس از دشمنان است.

در نهضت عاشورا تمامي اين موارد با منطقي متقن، مستحكم و قابل دفاع صورت گرفته و هيچ حركت احساسي و شعاري و بدون پشتوانه منطقي در آن ديده نمي‌شود.

وي خطاب به حضار گفته بود : كاري كه شما مي‌خواهيد بكنيد، بسيار مهم، ظريف و لطيف و بسيار حساس و مورد توجه جهانيان است.

نماينده ولي فقيه در خراسان افزود: تجسم معنويات و فضايل اخلاقي و خصوصيات نفساني به‌خصوص در رابطه با اهل‌بيت(ع) كاري دشوار است و بايد جوانب آن به دقت بررسي شود، زيرا گذشته از استحكام و اتقان منابع تاريخي، خصوصيات اخلاقي و هنري هر كدام از هنرپيشه‌ها، عوامل توليد نيز بايد مدنظر قرار گيرد.

وي با تأكيد بر اين كه حضرت امام حسين(ع) يك چهره جهاني هستند، اظهار داشته بود : اصلا بحث شيعه و سني مطرح نيست، اين اثر هنري بايد بر روي تمامي انسان‌ها تأثيرگذار باشد و نشان دهد هيچ جريان فكري و سياسي و هيچ قدرت سلطه‌گري نمي‌تواند در برابر قدرت اسلام مؤثر باشد.

Wednesday, May 5, 2010

اسامی مهمانان ایرانی شصت​وسومین جشنواره فیلم کن اعلام شد

سینمای ما- سینماگران در سه گروه نمایندگان صنف،​ مدیران بنیاد سینمایی فارابی و مسئولان سینمایی حوزه​هنری به عنوان نمایندگان ایران، چتر سینمای ایران را در کن برپا خواهند کرد. اسامی نمایندگان اعزامی خانه سینما را به کن چنین اعلام کرد: پروین صفری رییس انجمن طراحان صحنه و لباس، روانبخش صادقی از شورای مرکزی آسیفا، نقی نعمتی از انجمن فیلم کوتاه، محمدرضا مویینی رییس شورای مرکزی انجمن تدوینگران، مجتبی میرتهماسب رئیس انجمن مستندسازان و محمدرضا شرف‌الدین رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس.

غرفه خانه سینما در جشنواره کن توسط حمیدرضا پورنصیری مسول دبیرخانه بین‌الملل خانه سینما اداره خواهد شد.

جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد نیز درباره حضور در جشنواره فیلم کن گفت: «اگر بخواهیم در عرصه‌ بین‌المللی حضور داشته باشیم باید همراه با کارنامه موفق باشد و حضورمان بصورت توریستی که بعضی‌ها می‌روند نباشد و این اشکال دارد. در این جشنواره هم از معاونت سینمایی نمایندگانی خواهیم داشت.»

احمد میرعلایی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی چندی پیش در گفت​و​گویی اظهار داشته بود که امسال چتر سینمای ایران در کن برپا می​شود و شرکت​های خصوصی و بنیاد سینمایی فارابی آثار خود را در بازار فیلم عرضه خواهند کرد. او همچنین خبر از نمایش 15 فیلم ایرانی داده بود که هنوز اسامی آن​ها اعلام نشده است.

طبق اعلام روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی و مسئولان بخش بین​الملل بنیاد نمایندگان فارابی در کن خواهند بود و میرعلایی خود قصد سفر به فرانسه و حضور در جشنواره کن را ندارد.

فیلم سینمایی «رونوشت برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی تنها اثر مرتبط با سینمای ایران در جشنواره کن محسوب می​شود؛ میرعلایی این حضور را افتخاری برای سینمای ایران دانست.

شصت و سومین جشنواره فیلم کن 12 مه (22 اردیبهشت) با نمایش فیلم حماسی «رابین هود» به کارگردانی ریدلی اسکات در بخش خارج از مسابقه آغاز می‌شود و تا 23 مه (دوم خرداد) ادامه دارد. تیم برتن فیلمساز سرشناس آمریکایی رئیس هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره کن امسال است.

منبع : ایسنا

Tuesday, May 4, 2010

شما چقدر "فیلم بین" هستید؟

به این برنامه بروید و به سوالات پاسخ بدهید . این سوالات توسط بچه‌های دانشگاه هنر در مالزی طراحی شده است ؛)



Add caption
روزی چند تا فیلم میبینید؟
فیلم بهتر است یا ثروت؟
 کدام کارگردان را ترجیح می دهید؟
 فیلم "حرفه:خبرنگار" رو کی ساخته و کی بازی می کنه؟
 بریم سینما؟

Monday, May 3, 2010

علی محمد حق شناس، زبان‌شناس و سرپرست فرهنگ هزاره، درگذشت

علی محمد حق شناس، متخصص زبان شناسی و آواشناسی، فرهنگ نویس و مترجم، امروز جمعه، ۱۰ اردیبهشت (۳۰ آوریل) در ۷۰ سالگی درگذشت.
این استاد بازنشسته دانشگاه تهران، از اعضای شورای بازنگری در شیوه نگارش و خط فارسی و رییس انجمن علمی نقد ادبی ایران بود.
آقای حق شناس سرپرستی تالیف فرهنگ انگلیسی به فارسی هزاره را بر عهده داشت که از بهترین فرهنگ های دوزبانه امروز ایران به شمار می رود.
فرهنگ هزاره برنده کتاب سال در بیستمین دوره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی شده بود.
داود موسایی، مدیر انتشارات فرهنگ معاصر و ناشر فرهنگ هزاره در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت:  پروژه تألیف فرهنگ انگلیسی به فارسی هزاره از اردیبهشت سال ۱۳۶۴ با سرپرستی علی محمد حق شناس شروع شد و بعد از یک وقفه ۳ ساله در میانه راه، دوباره ادامه یافت و در سال ۱۳۸۰ این فرهنگ منتشر شد. آقای حق شناس در طول این مدت زحمت فراوانی کشید

عکس های غول پیکر رضا دقتی در مترویی در پاریس

رضا دقتی، عکاس و معمار و فعال حقوق بشر و استاد دانشگاه ايرانی مقيم پاريس، نمایشگاه عکسی به نام «راه های موازی» در یکی از بزرگترین متروهای پاریس برگزار کرده است