امیرحسین علمالهدی، کارشناس حوزه توزیع و نمایش، فردی که پیشنهاد اکران فیلمهای خارجی را به عنوان راهکار آشتی دادن تماشاگران با سینما مطرح کرده، بعد از مواجهه با انتقادات برخی سینماگران طرح خود را با ارائه توضیحاتی توجیه کرد.
او در این زمینه به مهر گفت: «قصدم پاسخگویی به رئیس محترم سابق کانون کارگردانان نیست و نیاز نمیبینم درباره دلایل کاهش مخاطب فیلم ایرانی و نیاز سینمای ایران به فیلم خارجی به فرار رو به جلو متوسل شوم و میدانم که قدر هر ملتی به تألیف و تولید کیفی آن است و مهمتر از آن احترام به شعورمصرف کنندگان آن محصول. سینمای ایران در سال 1370 حدود 65 میلیون نفر مخاطب داشته اما در سال 1387 این تعداد به حدود 14 میلیون نفر رسیده است و این یعنی 51 میلیون نفر کاهش.»
مدیر پردیس سینمایی ملت ادامه داد: «اما سینمای ایران توانسته خارج از کشور به موفقیتهای خوبی در شناساندن قابلیتهایش برسد و این برای من ایرانی یعنی غرور، اما این بدان معنی نیست که نقاط ضعف را نشناسم. سینمای ایران در حوزه اکران سینمایی مدتهاست که با خود مسابقه میدهد و در این میدان بر اساس آمار و ارقام مردمان ایران زمین هر پنج سال به دیدن این مسابقه میآیند و اما در کشورهایی که بعضی دوستان نام بردهاند و اشاره داشتهاند که سینما در آن کشورها با فیلم خارجی نابود شدهاند. حوزه رقابت از جنس دیگری است.»
علم الهدی گفت: «در ژاپن با جمعیت 128 میلیون نفر، جمعیت سینمارو 170 میلیون نفر، تعداد سینماها 3340 سالن، تعداد تولید فیلم ژاپنی 480 است. 57% از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و 43% در اختیار سایر کشورها است. در کره جنوبی جمعیت 49 میلیون نفر، جمعیت سینمارو 157 میلیون نفر، تعداد سینماها 1996 سالن است. تعداد تولید فیلم کرهای 138، 49% از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و 51% در اختیار سایر کشورها است.»
او افزود: «در ترکیه جمعیت 70 میلیون نفر، جمعیت سینمارو 37 میلیون نفر، تعداد سینماها 1575 سالن، تعداد تولید فیلم ترکیهای 69 است. 51% از فضای نمایش سینمایی در اختیار تولیدات داخلی و 49% در اختیار سایر کشورها است. من از دوستانی که مخالف اکران فیلم خارجی هستند پرسشهایی دارم، طی چند سال گذشته که 30 سالن استاندارد به ظرفیت سینماهای تهران افزوده شده است، چرا شاهد افزایش مخاطب نیستیم؟ آیا با انحصار تولیدات نامرغوب سینمایی داخلی بر سینماهای کشور موافق هستید؟ آیا با نمایش تولیدات مرغوب خارجی برای رعایت شان مخاطب سینما موافق هستید؟»
او ادامه داد: «طی 30 سال گذشته سیاستها حمایت از تولید داخلی بوده است، به نظر شما کی باید از حق مصرفکننده داخلی حمایت کرد؟ از نظر شما با بحران اقتصاد سالنهای سینمایی باید چکارکرد؟ لطفا به جداول 3 کشور فوق دقت فرمایید و آیا موافق هستید که حیات تولید داخلی در گرو رقابت با تولیدات خارجی معنا پیدا میکند و نه در انحصار؟ آن 3 کشور توانستهاند ما نمیتوانیم؟»
No comments:
Post a Comment